De preventieadviseur

De wet op het welzijn verplicht u een preventieadviseur te hebben. (Titel II van de codex van welzijn op het werk.)

Van 1 tot 19 werknemers mag u als bedrijfsleider zelf preventieadviseur zijn. Vanaf 20 moet u iemand (gedeeltelijk) in dienst hebben.

In de praktijk is dit een werknemer die voor x% van zijn tijd wordt toegewezen aan het adviseren inzake veiligheid en gezondheid. Let op: er moet een arbeidsovereenkomst zijn of een addendum aan een bestaande arbeidsovereenkomst met een duidelijk tijdsbesteding in gestipuleerd.

Zolang de preventieadviseur zijn/haar job doet, dus adviseren aan de bedrijfsleiding, kan deze geen verantwoordelijkheid worden toegemeten, maar hij/zij moet het dan ook wel doen. Vaak wordt in kleinere bedrijven een Chinese vrijwilliger aangewezen die dan geen tijd krijgt om de job uit te voeren zoals het hoort.

Dit geeft dan een zeer gevaarlijke situatie voor de werknemers (want het werk rond veiligheid wordt niet gedaan), voor de (pseudo) preventieadviseur (want er wordt geen advies gegeven) en voor de werkgever die aansprakelijk blijft voor de veiligheid en welzijn.

In het geval dat een Preventieadviseur zijn advies niet uitbrengt, kan hij/zij mede aansprakelijk worden gesteld.

Een aanvullende vorming basisveiligheid moet worden gevolgd.

Opgelet: een externe dienst ( arbeidsgeneeskundige dienst) mag geen interne preventieadviseur vervangen.

Wel bijstaan maar niet vervangen.

Indien u meer dan 50 werknemers in dienst heeft dient u een Comité voor veiligheid en gezondheid te installeren. Onder comité voor preventie en bescherming op het werk wordt in de eerste plaats verstaan het comité dat bij de sociale verkiezingen door de werknemers werd verkozen. Indien er geen comité verkozen is, neemt de vakbondsafvaardiging in het bedrijf de rol van het comité over en indien er ook geen vakbondsafvaardiging is, moet de werkgever zijn werknemers rechtstreeks raadplegen over de aangelegenheden die hun welzijn op het werk aanbelangen.

Eén van hun weinige verplichtingen en rechten is de aanvaarding van de aanstelling ( of de verwijdering ) in het comité van de Prev. Adviseur.

Naargelang het aantal werknemers en het type van activiteiten die uw bedrijf uitvoert kan het niveau van uw PA wijzigen.

QESH
Certificering van kwaliteit, veiligheid, milieu en MVO
Boek 'Fuq Corona'
Sustainable Stories

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2021 Qesh - Alle rechten voorbehouden

GRATIS BOEK
FUQ CORONA

FUQ Corona (of hoe je het virus uit je bedrijf houdt) geeft jou een pragmatisch systeem om al je risico’s op een no-nonsense wijze te beheersen